Tank nozzle

De tankrobot maakt gebruik van diverse bestaande “ tank nozzle ‘s” voor het geautomatiseerd tanken van voertuigen. Deze systemen kunnen pressurized of non-pressurized zijn. Deze systemen werken snel, schoon en veilig. Door de hermetische afsluiting worden verspillingen tot een absoluut minimum beperkt. De tankrobot werk zowel met de Wiggins ZZ9A1, Banlaw BNM800 en de Shaw 181 Nozzle met tanksnelheden tot 500 liter per minuut.

Hoe het werkt

De tankaansluiting (receiver) bevindt zich aan de onderzijde van de tank. Dit voorkomt schuimvorming in de tank en spetteren. De tank nozzle wordt bevestigd op de receiver. Wanneer brandstof begint te lopen met een flow tot 500 liter per minuut, forceert deze de lucht via een speciaal ventiel boven uit de tank. Wanneer de brandstof het niveau van het ventiel bereikt, wordt deze afgesloten door een holle bal in het ventiel welke op de brandstof begint te drijven. Deze sluit de tank vervolgens hermetisch af. De brandstof blijft vervolgens stromen waardoor de kleine hoeveelheid lucht boven in de tank snel in druk toeneemt. De druk die hierdoor in de tank ontstaat, veroorzaakt een tegendruk op de receiver waardoor de nozzle automatisch afslaat. Deze nozzle kan vervolgens verwijderd worden, waarna de volgende truck getankt kan worden.

Deze systemen zijn snel, schoon en veilig. Door de hermetische afsluiting, het tanken onder hoge druk en het voorkomen van schuimvorming, wordt de tijd van het tanken tot 5 maal gereduceerd in verhouding tot traditioneel tanken. Het automatisch afsluitmechanisme in combinatie met het ventiel zorgen ervoor dat verspilling wordt beperkt tot een minimum. De droog breek aansluiting van het systeem verzekeren dat er geen brandstof verspilling is tijdens het loskoppelen van de nozzle. Ook niet wanneer er nog steeds brandstof door de nozzle loopt.