Geautomatiseerde tankstations

Tijdens een bedrijfsbezoek aan Rotec ontstond bij de heer N. van Staveren (eigenaar en directeur van de firma Van Staveren) de vraag waarom wij auto’s nog altijd met de hand tanken als dit ook geautomatiseerd zou kunnen. Voor Rotec Special Projects reden genoeg om dit serieus te onderzoeken. In nauwe samenwerking met Van Staveren ontstonden hieruit de eerste werkende, geautomatiseerde tankstations voor personenauto’s. Maria van der Hoeven, minister van Economische zaken, nam op 4 februari 2008 het eerste volledig geautomatiseerde tankstation, ‘Tankpitstop’, in gebruik. Emmeloord had daarmee de wereldprimeur. Rotec Special Projects B.V. en N.van Staveren B.V. werkten drie jaar lang in het diepste geheim samen aan dit project.

Identificatie

Radio frequency identification chip

De auto van de klant krijgt achter de voorruit een radio frequency identification chip, verwerkt in een sticker, waarop alle gegevens van de auto staan. De database op de geautomatiseerde tankstations is gevuld met alle benodigde informatie. Welke brandstof gebruikt deze auto? Waar bevindt zich de tankdop? Wat is de juiste positie van het tankpistool tijdens het tanken? Hoeveel brandstof gaat er in een tank? etc. De informatie van elk merk en elk type wordt via een speciale module verkregen van het zogenaamde inleerstation. Dit station bevindt zich bij de distributeur. De RFID-sticker is niet te verwijderen zonder zijn werking te verliezen. Deze is dus onlosmakelijk verbonden aan de auto, niet aan de automobilist.

Instructies

Instructies voor de gebruiker

Als de auto aan komt rijden op het geautomatiseerde tankstation, geeft een instructiedisplay, vergelijkbaar met die in wasstraten, aan waar de auto moet staan en wat de automobilist moet doen. Zodra de auto op de juiste plek staat, gaat de schuifwand, waarachter de robot veilig zit opgeborgen, omhoog. De auto wordt herkend. De robot weet dus exact waar de tankdop is.

Robotsysteem

Werking van het robotsysteem

Eén van de drie ‘handen’ van de robotarm, met als ‘vinger’ een rubberen zuignap, trekt heel soepel het tankklepje open. Daarna wijzigt de positie van de robotarm en draait een tweede ‘hand’ de dop er af. Vervolgens pakt de derde ‘hand’ het tankpistool, stopt deze in de tankopening en vult de tank. Daarna wordt het tankpistool weer teruggeplaatst, schroeft de robot de dop er weer op en sluit het tankklepje. De robot trekt zich weer terug achter de schuifwand en het instructiedisplay geeft aan dat de auto kan vertrekken van het geautomatiseerde tankstation. De chauffeur rekent af zonder dat hij uit de auto hoeft te stappen. Betaling gebeurt via een machtiging die de eigenaar heeft verleend bij de registratie.

Veiligheid

Veiligheid voor de gebruiker

Voor elke handeling checkt de robot de positie van de auto. Deze kan, bijvoorbeeld door een niet goed werkende handrem, zijn verplaatst. In dat geval slaat de robot af. Ook als de sensor bewegingen dichtbij registreert, bijvoorbeeld van spelende kinderen, trekt de robot zich terug achter de schuifwand. Met een druk op de rode knop kan de klant het automatisch tanken ook zelf stopzetten.